15 maj 2006

Ny vecka och nya utmaningar!



Idag är jag verkligen ledsen för allas vår lillebrors skull.

Idag skulle han fått åka på sin första skolresa, de skulle göra "tidsresan" i Äskhults by med omgivningar och de skulle vara borta hela dagen. Väskan var packad och picnicen var bestämd.

Jag går upp tidigt för att hinna med, så jag håller på och packa hans mat. Då blir klockan 7.00 och barnen skall väckas, när jag pratar med honom så kommer det.

När han märker att det kommer så blir han ledsen och då kommer det ännu mer, och ännu fortare och kraftigare.

Han får inte luft, för i samma veva som kruppen kommer så kommer ju astmaattacken med. Så då kan han varken andas ut eller in.

Han kräks får ännu svårare att andas, under detta så får jag ut honom på altanen för att få luftombyte.

Jag springer in hämtar adrenalin och får ner det i apparaten, och äntligen får han masken över ansiktet och efter bara ett par minuter så brukar den värsta krampen lossa, fast hans panikkänslor sitter kvar, sen är det dax för andra inhalationer med cortison, sen tabletter sen andra mediciner.

Pust, det värsta är nu borta och eftersom natten är över så behöver han ju inte lägga sig ner mer och då brukar anfallen ebba ut.

Nu gäller det att få honom på andra tankar fort, för fortsätter han gråta så blir anfallen ännu värre och mycket längre.

Pling!!

Leksakskatalogen, den brukar funka. Så nu har han bestämt sig, han får en stor vattengevär i stället för skolresan och börjar nu inse att han kan spruta på både alla syskon och då kommer glädjen. Så nu sitter en glad gosse fullpumpad med mediciner och dricker ljummen äppeljuice och väntar på att pappa skall komma hem med ett vattengevär.

Och mamma hon sitter lite utmattad som efter alla dessa snabba, jobbiga anfall som kommer utan förvarning. Fy tusan vad fort det kan gå, från att andas till att inte få luft, en snabb resa på ett par minuter.

Nu får vi se hur det blir inatt, för hans anfall kommer ju oftast inte bara en dag utan oftast 3 nätter i rad.

Idag har jag lite pysselalster jag gjorde i förrgår, jag har hittat lite gamla bokmärken som blir finfina, titta på den översta kortet, jag tycker det blev fint jag.


Kramis netha

3 kommentarer:

  1. Stackars lille killen men leksaker kan distrahera vem som helst, hoppas han är ok nu!?
    Jättefina alster har du gjort som vanligt Netha :-)

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Stackars stackars lillebror :(
    Och dom kroniskt sjuka barnen får ofta avstå från rolig saker pga sjukdomar. Hoppas att vattengeväret
    blev iaf ett litet plåster på såren. Kram till lille G !!

    Jag älskar dina underbara kort idag netha. Speciellt det sista - love it !!
    *kram*

    SvaraRadera
  3. Stackars lilleman. Tur att det finns leksakskataloger.
    Gillar ditt sett att skapa på dina kort. Så kan jag inte få till det

    kram

    SvaraRadera