01 december 2007

1 december igen!

Jaha, så är vi inne i slutspurten på julen igen.

När jag var nygift och hade fått mitt första barn så gjorde jag allt själv till julen, jag började redan tidig november, jag köpte halv gris, gjorde 3 olika korvar, leverpastejer, syltor, sillinläggningar, 7 sorters kakor, pepparkakor, mjuka kakor, bullar av olika slag, ja allt gjorde jag själv. Jag pyntade och fejade, allt glänste och sedan var jag stressad på julafton, så hela julhelgen samt januari gick åt till att återhämta sig och äta rester.
Idag, jösses gör jag ingenting känns det som. Jo vi bakar lite kakor tillsammans barnen och jag, de får välja en favvis var, sen gör vi bullar för det gillar de. Pepparkakor är det ingen som gillar att göra så vi brukar köpa en degklump bara för sakens skull och de gör ett varsitt hjärta. Jag som samlar pepparkaksformar, jojo, en samling är ju bra att ha. :-) Sen gör jag ju saker som jag/vi inte kan vara förutan på julbordet.
Men allt hysteriskt är borta, jag har äntligen kommit på att det blir jul ändå. Och jag förstår varför dessa jular har bidragit till mitt brända tillstånd som jag måste återhämta mig ifrån. Bra va!
Men jag har alltid varit klar med julklapparna den 1:a december innan, men i år började jag igår.
Jösses, jag undrar om det blir jul nu, och vart skall mina jular sluta?
Jag kanske åker till Kuala Lumpur och badar, eller Californien för att titta på lite film, eller till Australien och fiskar, eller djungeln på spindeljakt, vem vet, men det skall bli spännande och följa min utveckling. :-)
Undrar om en vidbränd människa inte firar jul till slut, människan kanske inte skall fira jul helt enkelt, det kanske inte är naturligt, för vi orkar ju egentligen inte med stressen.
Men en sak jag njuter av under december månad det är ju en sån här maffig paketkalender, kan det bli roligare, och sen från en kvinna (jag tror det är en kvinna :-) )som jag dessutom inte känner (tror jag). Här kommer ett kort på alla paketen som damp in häromdagen, och idag är det den 1:a så jag skall öppna paket nummer 1.
Stämpelstafetten är över, ja förutom ett par röstningar kvar, men inga mer bidrag skall in. 12 kort har jag deltagit med, det har varit kul, lite utmanande för jag har fått använda saker eller gjort det på ett sätt jag aldrig skulle gjort mina grejor annars. Och sen men inte minst, lärt känna 4 kvinnor som bara är såå trevliga, Jennie, Ewonne, Puck och Jakthustru. Tack tjejer för att ni varit så gulliga. Jag skall snart lägga ut alla mina 12 bidrag, men ni får vänta ett par dagar tills allt är färdigröstat.
Hoppas ni får en mysig helt, det skall jag, vi skall pynta stallet med granris och knäckerundlar som dottern har skrivit med kristyr på, sen har hon slagit in 7 paket till dem var som skall hänga på boxdörrarna, de skall ju med ha en adventskalender.

3 kommentarer:

  1. Åh vad kul med dina paket. :) Vad julpappret ser gulligt ut... är det en nalle frampå? :) Gulligt!

    Ja du, den där julen... pust. ;) I år ... för första gången någonsin sedan jag började att jobba för sissodär 21 år sedan.... så är jag ledig dagen innan julafton! Hur konstigt och hur underbart kommer inte det att vara??? För första gången någonsin så kanske jag inte kommer att vara trött ( ja trött är man väl ständigt men lite mindre trött då) på julafton och kanske jag inte sitter där i soffan och tittar på Kalle Anka och somnar???? ;)

    Stooooooor kram till världens bästa netha!
    M I N D I

    SvaraRadera
  2. Hej goa Netha!
    Det där du skriver om Julen och bestyr känner jag igen. Min mamma var pedant och det skulle städas från golv till tak. Överallt!Hon var på dåligt humör för det mesta. Och julen... var hon trött som en, jag vet inte vad.
    Det tog många år innan jag kunde lägga ner kraven för att Julen. Nu har jag tagit bort så många måsten att jag nästan inte gör nånting. Urp! Jo, det blir det ju om man tänker efter.
    En resa över jul är inte dumt, bara barnen är med på det. :o)
    Vi var i Thailand 6-30 decemberår 2005. Den bästa julen någonsin. Jo, det tycker jag.
    Klokt av dej att inte utsätta dej för onödig stress.
    Fina paket du har fått... men får vi se innehållet? Jag är ju nyfniken ju. :o)
    Stor kram till dej från Anita

    SvaraRadera
  3. Hujedamej, ett sånt stök du hade med julen förr! Jag blir halvt utbränd bara av att läsa det! :-) Skönt att du coolat ner dig nu. ;-) Det där att fara iväg nånstans över jul vore inte dumt. Jag sa förra julen att denna jul skulle vi fira själva i lugn och ro.... Men nu blir det fullt hus ändå hux flux... Så jag får nog ta nåt av dina förslag där till nästa jul. :-)
    Ha det gott och sköt om dig! *kramis*

    SvaraRadera