02 maj 2006

Hemma igen!

Vår resa

Började på lördag morgon, jag hade ingen som helst lust att ge mig iväg, men iväg kom jag.

Barnen var exalterade, så stämningen var på topp.

Vi åkte ner till Helsingborg och tog färjan över till Helsingör, sen vidare över stora Beltbron, över Fyn och över lilla Beltbron, sen var vi nästan framme. Vi stannade och åt mat och tog en fika under vägen, men resan gick väldans bra.

På kvällen hittade vi ett lekställe, typ ”Plikta” som finns i Slottskogen i Göteborg, dock mycket större. Där var vi ett par timmar och barnen fick rusa och köra bil ikapp och släppa lös sin energi, även fadren lekte en lång stund med bilarna och kappade med barnen. :-) Jag undrar egentligen vem som hade roligast.

Senare på kvällen gick vi sedan till baren och tog en varsin öl barnen tog dock läsk med barnen älskade att sitta där och känna sig vuxna.

På morgonen efter så gick vi och åt en enorm frukost, vi åt så det stod härliga till. Storebror, 13 år, har jag nog aldrig sett äta så mycket, men han sa bara, ”jag växer och det är så gott”.

Sen bar det av till Legoland, det regnade och var allmänt taskigt väder, men det var söndag ochdet var folk där. Mycket folk men Legoland sväljer ju en oerhörd mängd med folk, så inne vid attraktionerna så fick man bara vänta på åket som höll på, annars var det bara att gå rakt in och åka. Alltså för mig som avskyr att behöva vänta på saker uppskattade detta väldans mycket.

Vi var där emellan 10 och klockan 17, då var vi allihop riktigt trötta. Det kändes som en dag ut på havet i blåst. Vi åkte runt och tittade på ett par platser vi ville se sen åkte vi och letade efter en restaurang som verkade OK och hittade en underbar restaurang där vi gick in och åt. Mums, är namnet, så gott.

Sen tillbaka på hotellrummet vid 21, och då var barnen så trötta så de duschade och gick sedan och lade sig, och jag lade mig att läsa.

På morgonen packade vi och gick och åt en god frukost till. Mums. Sen satte vi oss i bilen för vi skulle ner till Gråbo för jag vill så gärna besöka http://www.karenmarieklip.dk/ och inte blev jag ledsen för det, för de hade så mycket fint i pappersväg, såååå mycket fint. Ojojoj vad det shoppades, kuligt värre.

Sen skulle vi ner till Flensburg i Tyskland för att köpa lite öl, det var ju bara ett par mil därifrån. Så vi laddade GPS med ett gatunamn och GPS faller ur och leder oss till något ställe med åkrar och förfallna industribyggnader. Jaha, då ringer vi storstorflickan som får ge oss ett gatunamn, det blev inte riktigt med den första. Vi laddade in ett nytt och till slut så hittade vi 2 butiker som låg jämte varandra där det kryllade av svenskar och danskar. Där köpte vi vår Tuborg pilsner, lite vin till min mamma, och lite Baileys till mig och barnen godis förstås.

Sen trodde vi att vi var smarta för vi skulle gena lite snett över, och kartan sa att det skulle finnas en båtförbindelse, så vi åker på en massa småvägar i säkert 1 timme. Vi tror naturligtvis att det är en typ ”Öckeröfärja som går hela tiden” Suck, inte förrän efter drygt 2 timmar skulle den gå och då skulle vi vara hemma sent. Sen fanns det inget att göra vi detta färjeläger, så vi fick åka tillbaka. Herre jösses vad vi kom fel, igen. Men till slut efter många om och men så kom vi ut på den lite större vägen som sen ledde oss till en ännu större väg som sen ledde oss ut på Motorvägen och så började vår hemfärd hem igen.

När vi kom på Stora Beltbron så började storpojken gråta, för han avskyr att åka på höjder. Sen blåste det riktigt bra, så bilen skakade till lite då och då. Ojojoj, vad han tyckte det var hemskt.

Sen båten och sedan stannade vi avslutningsvis och åt en god hamburgare med sallad på MAX i Halmstad. Sen fick lillkillen en hostanfall när han satte sig i bilen och naturligtvis så kom alltihop upp och då naturligtvis inte i påsen jag gav honom när han började hosta sin elaka hosta. Men,men, han fick sitta inlindad i Anders och min fleecetröja så det gick ju bra.

Sen var vi äntligen hemma, borta bra med hemma bäst. Då kommer 85 kg rusande glädje, han var så glad att det kniper i hjärteroten min. Tänk vad jag älskar denna dreglande, skitiga, stora drufs till hund vi har.